I. Školní poradenské pracoviště, obecný výklad
1) Činnost školních poradenských pracovníků na školách je někdy označována termínem „školní poradenské pracoviště“, nejedná se však o samostatnou organizační formu nebo o jednotku v rámci školy, která má nebo by měla mít právní subjektivitu. Školní poradenské pracoviště je v základní formě tvořeno činností školního metodika prevence a výchovného poradce. V rozšířené verzi školního poradenského pracoviště je činnost metodika prevence a výchovného poradce, kterého musí mít každá škola, doplněna také činností školního speciálního pedagoga anebo psychologa. Některé školy zaměstnávají oba školní poradenské specialisty (školního psychologa a speciálního pedagoga), a to buď z vlastních zdrojů, nebo z různých grantů a dotací EU.
2) Druhým pilířem poradenského systému ve školství jsou tzv. školská poradenská zařízení. Tvoří je pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra. Tato zařízení zajišťují činnosti a služby pro děti, žáky, studenty a jejich zákonné zástupce, školy a školská zařízení.
Řadíme sem:
- speciálně pedagogické
- pedagogicko-psychologické
- preventivně-výchovné
- informační
- diagnostické
- poradenské
- metodické
- napomáhají při volbě vhodných vzdělávacích postupů
- spolupracují s orgány sociálně právní ochrany, zdravotnickými zařízeními, soudy aj.
II. Školní poradenské pracoviště na Základní škole, Městec Králové, Nám. Republiky 303
Školní poradenské pracoviště poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům na základě Vyhlášky č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. K hlavním cílům patří poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogické pracovníky. Pomáhá k vylepšení sociálního klimatu školy, posílení pozitivních vztahů mezi žáky, pedagogy i rodiči. Pracoviště je zřízeno tak, aby byla zaručena ochrana dat klientů. Činnost ŠPP zajišťuje metodik prevence, výchovný poradce a speciální pedagog. Na poradenských službách školy se významně podílí třídní učitelé a ředitel školy.
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Výchovný poradce: Mgr. Helena Ouředníčková
Metodik prevence: Mgr. Lenka Wágnerová
Speciální pedagog: Mgr. Helena Ouředníčková, Mgr. Lenka Wágnerová,
Mgr. Romana Tůmová (dle domluvy dotyčný pedagogický pracovník)
Konzultace
– žáci: metodik prevence- úterý 7:55 – 9:00 hod., Mgr. Lenka Wágnerová
výchovný poradce- čtvrtek 10:50 – 11:35 hod., Mgr. Helena Ouředníčková
– rodiče: dle dohody
Kontakt
tel.: 325 643 312, info@zs-mesteckralove, http://www.zs-mesteckralove.cz/
Za poskytování poradenských služeb na naší škole zodpovídá ředitel školy. Vedení školy se podílí společně s ostatními pracovníky na realizaci Programu školního poradenského pracoviště, na zabezpečování pedagogicko-psychologického poradenství poskytovaného ve škole, klade důraz na vzájemnou informovanost, spolupráci a dodržování etického kodexu školních poradenských pracovníků.
Odbornou a metodickou podporu poradenským pracovníkům ve škole poskytují pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogická centra a střediska výchovné péče. Škola nemá vlastního psychologa. Pro tuto oblast škola využívá psychology ze školských poradenských zařízení.
Ve škole služby zabezpečují:
- výchovný poradce
- školní metodik prevence
- speciální pedagog
- asistent speciálního pedagoga
Služby jsou koordinovány vedením školy. Tým společně s třídními učiteli realizuje Program zabezpečování pedagogicko-psychologického poradenství poskytovaného ve škole. Program odráží specifika dané školy i regionu a koordinuje služby s ostatními zařízeními v regionu, která poskytují pedagogicko-psychologické, speciálně pedagogické a preventivně-výchovné služby. Zabezpečuje také koordinaci služeb poskytovaných jinými resorty a nestátními subjekty.
III. Práce s informacemi a důvěrnými daty
Informace a důvěrná data o žácích, která mají poradenští pracovníci k dispozici, jsou ochraňována v souladu se zákonem č. 101/2000Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/oblast-poradenstvi
IV. Program a cíl:
- zkvalitnit sociální klima školy,
- pracovat se všemi subjekty školy i s žáky, kteří nemají problémy a vytvořit tak širokou základnu preventivní činnosti,
- posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování,
- umožnit neodkladné řešení problémů spojených se školní docházkou,
- sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření,
- poskytovat metodickou podporu při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání při vytváření RVP,
- připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se zdravotním postižením,
- zlepšit dostupnost služby i pro další vzdělávání (učební obory, SŠ, aj.)
- koordinovat služby s ostatními poradenskými zařízeními,
- pracovat s celým systémem školy (vedení, pedagogický sbor, třídní učitelé, žáci, rodiče žáků),
- podílet se na vytváření strategií a programů zaměřených na podporu rozvoje osobnosti žáků,
- podílet se na vytváření a realizaci preventivních programů zneužívání návykových látek a negativních jevů v chování žáků,
- podílet se na monitorování problémových projevů chování, pravidelně provádí analýzy a návrhy konkrétních opatření,
- pracovat průběžně s žákovskými kolektivy a ovlivňovat prostřednictvím sociálního učení sociální klima školních tříd a potažmo celé školy,
- podílet se na přijímacím řízení,
- provádět diagnostiku orientovanou na zjišťování příčin poruch učení a chování,
- zjišťovat individuální předpoklady pro uplatňování a rozvíjení schopností a nadání žáků,
- provádět prevenci školní neúspěšnosti,
- koordinuje výchovné poradenství s ostatními subjekty, které poskytují specializované služby výchovného poradenství (PPP, úřady práce…),
- odborně a metodicky pomáhat učitelům zavádět a aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do vzdělávacího procesu,
- poskytovat konzultační pomoc rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu,
- zajišťovat koordinaci poskytovaných služeb s ostatními subjekty, zejména PPP, SPC, SVP,
- zajišťovat koordinaci služeb poskytovaných dalšími odborníky ve státním i nestátním sektoru
Nadstandardní činnosti:
- osvětová a vzdělávací činnost,
- pomoc při organizaci volno časových aktivit,
- v odůvodněných případech zprostředkovávat žákům kontakt s veřejným ochráncem práv
Výchovný poradce zejména:
- spolupracuje s vedením školy, se speciálními pedagogy, třídními učiteli, asistenty pedagoga,
- spolupracuje se psychologem v poradenském zařízení,
- spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou, SPC a SVP,
- provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova, vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči,
- předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků,
- průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky,
- koordinuje spolupráci třídních učitelů se speciálním pedagogem,
- pomáhá ve výchovném poradenství a spolupracuje s učiteli odborných předmětů, kteří se orientují na volbu profese,
- pomáhá vytvářet kariérové poradenství školy ve spolupráci s úřady práce,
- metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů,
- podílí se na realizaci preventivního programu školy a pomáhá při jeho vytváření,
- spolupracuje se školním metodikem prevence,
- o své činnosti si vede písemné záznamy,
- spolupracuje s rodiči nebo zákonnými zástupci dítěte,
- je ochráncem práv dítěte v prostředí škol.
Školní metodik prevence zejména:
- spolupracuje s vedením školy, se speciálními pedagogy, třídními učiteli, asistenty pedagoga,
- pomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole,
- sleduje aktuální situaci na škole a inovuje strategie přístupu k prevenci,
- poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy při realizaci preventivního programu školy a při provádění jednotlivých preventivních aktivit,
- koordinuje poskytování vzdělávacích akcí pro pedagogy na dané škole,
- spolupracuje s institucemi, které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek,
- zajišťuje informovanost žáků, rodičů nebo jejich zákonných zástupců o činnosti institucí, které poskytují pomoc dětem, které mají problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji,
- spolupracuje se středisky výchovné péče, s krizovými centry a dalšími institucemi, které poskytují primární, sekundární i terciální péči ve státních i nestátních zařízeních,
- ve spolupráci s dalšími odborníky poskytuje konzultační a poradenskou pomoc rodičům,
- podílí se na akcích pořádaných školou v oblasti volno časových aktivit,
- pomáhá při vytváření nabídky volno časových aktivit školy.
http://www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/skolni-poradenska-pracoviste
Vypracovala: Mgr. Lenka Wágnerová
I. Školní poradenské pracoviště, obecný výklad
1) Činnost školních poradenských pracovníků na školách je někdy označována termínem „školní poradenské pracoviště“, nejedná se však o samostatnou organizační formu nebo o jednotku v rámci školy, která má nebo by měla mít právní subjektivitu. Školní poradenské pracoviště je v základní formě tvořeno činností školního metodika prevence a výchovného poradce. V rozšířené verzi školního poradenského pracoviště je činnost metodika prevence a výchovného poradce, kterého musí mít každá škola, doplněna také činností školního speciálního pedagoga anebo psychologa. Některé školy zaměstnávají oba školní poradenské specialisty (školního psychologa a speciálního pedagoga), a to buď z vlastních zdrojů, nebo z různých grantů a dotací EU.
2) Druhým pilířem poradenského systému ve školství jsou tzv. školská poradenská zařízení. Tvoří je pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra. Tato zařízení zajišťují činnosti a služby pro děti, žáky, studenty a jejich zákonné zástupce, školy a školská zařízení.
Řadíme sem:
- speciálně pedagogické
- pedagogicko-psychologické
- preventivně-výchovné
- informační
- diagnostické
- poradenské
- metodické
- napomáhají při volbě vhodných vzdělávacích postupů
- spolupracují s orgány sociálně právní ochrany, zdravotnickými zařízeními, soudy aj.
II. Školní poradenské pracoviště na Základní škole, Městec Králové, Nám. Republiky 303
Školní poradenské pracoviště poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům na základě Vyhlášky č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. K hlavním cílům patří poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogické pracovníky. Pomáhá k vylepšení sociálního klimatu školy, posílení pozitivních vztahů mezi žáky, pedagogy i rodiči. Pracoviště je zřízeno tak, aby byla zaručena ochrana dat klientů. Činnost ŠPP zajišťuje metodik prevence, výchovný poradce a speciální pedagog. Na poradenských službách školy se významně podílí třídní učitelé a ředitel školy.
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Výchovný poradce: Mgr. Helena Ouředníčková
Metodik prevence: Mgr. Lenka Wágnerová
Speciální pedagog: Mgr. Helena Ouředníčková, Mgr. Lenka Wágnerová,
Mgr. Romana Tůmová (dle domluvy dotyčný pedagogický pracovník)
Konzultace
– žáci: metodik prevence- úterý 7:55 – 9:00 hod., Mgr. Lenka Wágnerová
výchovný poradce- čtvrtek 10:50 – 11:35 hod., Mgr. Helena Ouředníčková
– rodiče: dle dohody
Kontakt
tel.: 325 643 312, info@zs-mesteckralove, http://www.zs-mesteckralove.cz/
Za poskytování poradenských služeb na naší škole zodpovídá ředitel školy. Vedení školy se podílí společně s ostatními pracovníky na realizaci Programu školního poradenského pracoviště, na zabezpečování pedagogicko-psychologického poradenství poskytovaného ve škole, klade důraz na vzájemnou informovanost, spolupráci a dodržování etického kodexu školních poradenských pracovníků.
Odbornou a metodickou podporu poradenským pracovníkům ve škole poskytují pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogická centra a střediska výchovné péče. Škola nemá vlastního psychologa. Pro tuto oblast škola využívá psychology ze školských poradenských zařízení.
Ve škole služby zabezpečují:
- výchovný poradce
- školní metodik prevence
- speciální pedagog
- asistent speciálního pedagoga
Služby jsou koordinovány vedením školy. Tým společně s třídními učiteli realizuje Program zabezpečování pedagogicko-psychologického poradenství poskytovaného ve škole. Program odráží specifika dané školy i regionu a koordinuje služby s ostatními zařízeními v regionu, která poskytují pedagogicko-psychologické, speciálně pedagogické a preventivně-výchovné služby. Zabezpečuje také koordinaci služeb poskytovaných jinými resorty a nestátními subjekty.
III. Práce s informacemi a důvěrnými daty
Informace a důvěrná data o žácích, která mají poradenští pracovníci k dispozici, jsou ochraňována v souladu se zákonem č. 101/2000Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/oblast-poradenstvi
IV. Program a cíl:
- zkvalitnit sociální klima školy,
- pracovat se všemi subjekty školy i s žáky, kteří nemají problémy a vytvořit tak širokou základnu preventivní činnosti,
- posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování,
- umožnit neodkladné řešení problémů spojených se školní docházkou,
- sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření,
- poskytovat metodickou podporu při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání při vytváření RVP,
- připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se zdravotním postižením,
- zlepšit dostupnost služby i pro další vzdělávání (učební obory, SŠ, aj.)
- koordinovat služby s ostatními poradenskými zařízeními,
- pracovat s celým systémem školy (vedení, pedagogický sbor, třídní učitelé, žáci, rodiče žáků),
- podílet se na vytváření strategií a programů zaměřených na podporu rozvoje osobnosti žáků,
- podílet se na vytváření a realizaci preventivních programů zneužívání návykových látek a negativních jevů v chování žáků,
- podílet se na monitorování problémových projevů chování, pravidelně provádí analýzy a návrhy konkrétních opatření,
- pracovat průběžně s žákovskými kolektivy a ovlivňovat prostřednictvím sociálního učení sociální klima školních tříd a potažmo celé školy,
- podílet se na přijímacím řízení,
- provádět diagnostiku orientovanou na zjišťování příčin poruch učení a chování,
- zjišťovat individuální předpoklady pro uplatňování a rozvíjení schopností a nadání žáků,
- provádět prevenci školní neúspěšnosti,
- koordinuje výchovné poradenství s ostatními subjekty, které poskytují specializované služby výchovného poradenství (PPP, úřady práce…),
- odborně a metodicky pomáhat učitelům zavádět a aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do vzdělávacího procesu,
- poskytovat konzultační pomoc rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu,
- zajišťovat koordinaci poskytovaných služeb s ostatními subjekty, zejména PPP, SPC, SVP,
- zajišťovat koordinaci služeb poskytovaných dalšími odborníky ve státním i nestátním sektoru
Nadstandardní činnosti:
- osvětová a vzdělávací činnost,
- pomoc při organizaci volno časových aktivit,
- v odůvodněných případech zprostředkovávat žákům kontakt s veřejným ochráncem práv
Výchovný poradce zejména:
- spolupracuje s vedením školy, se speciálními pedagogy, třídními učiteli, asistenty pedagoga,
- spolupracuje se psychologem v poradenském zařízení,
- spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou, SPC a SVP,
- provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova, vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči,
- předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků,
- průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky,
- koordinuje spolupráci třídních učitelů se speciálním pedagogem,
- pomáhá ve výchovném poradenství a spolupracuje s učiteli odborných předmětů, kteří se orientují na volbu profese,
- pomáhá vytvářet kariérové poradenství školy ve spolupráci s úřady práce,
- metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů,
- podílí se na realizaci preventivního programu školy a pomáhá při jeho vytváření,
- spolupracuje se školním metodikem prevence,
- o své činnosti si vede písemné záznamy,
- spolupracuje s rodiči nebo zákonnými zástupci dítěte,
- je ochráncem práv dítěte v prostředí škol.
Školní metodik prevence zejména:
- spolupracuje s vedením školy, se speciálními pedagogy, třídními učiteli, asistenty pedagoga,
- pomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole,
- sleduje aktuální situaci na škole a inovuje strategie přístupu k prevenci,
- poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy při realizaci preventivního programu školy a při provádění jednotlivých preventivních aktivit,
- koordinuje poskytování vzdělávacích akcí pro pedagogy na dané škole,
- spolupracuje s institucemi, které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek,
- zajišťuje informovanost žáků, rodičů nebo jejich zákonných zástupců o činnosti institucí, které poskytují pomoc dětem, které mají problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji,
- spolupracuje se středisky výchovné péče, s krizovými centry a dalšími institucemi, které poskytují primární, sekundární i terciální péči ve státních i nestátních zařízeních,
- ve spolupráci s dalšími odborníky poskytuje konzultační a poradenskou pomoc rodičům,
- podílí se na akcích pořádaných školou v oblasti volno časových aktivit,
- pomáhá při vytváření nabídky volno časových aktivit školy.
http://www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/skolni-poradenska-pracoviste
Vypracovala: Mgr. Lenka Wágnerová